Berta Sándor

3D térképek búvároknak

Egy salzburgi startup egyesítette a szonár-, a video- és a műholdas adatokat, s ezek segítségével alkotta meg a búvároknak szánt új térképeket.

A Reef Interactive a Vörös-tengeren több mint 120 zátony környékének a 3D-térképét készítette el és tette elérhetővé egy alkalmazás keretében. A búvárok általában kézzel készített térképeket alkalmaznak a merüléseik megtervezésekor, ez változhat meg a jövőben. A 3D térképek nagy felbontásúak és teljesen új bepillantást nyújtanak a víz alatti világba. Az új program egyaránt elérhető az Androidot, illetve az iOS-t futtató mobiltelefonokon és a táblagépeken. Jelenleg öt merülési helyet lehet felfedezni, de április elejére valamennyi beszkennelt zátony és hajóroncs adatai és felvételei elérhetők lesznek.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A 3D térképeken rá lehet közelíteni a zátonyokra, el is forgathatók és számos információ is látható, például a közelben található roncsokról, a kikötési helyekről, a hőmérsékleti adatokról, a látási viszonyokról és az áramlatokról. A 3D modellek mellett az alkalmazás lehetővé teszi a virtuális merülések végrehajtását is, így valaki már azelőtt megismerheti a helyszíneket, hogy odautazna. "A célunk az, hogy láthatóvá tegyük a víz alatti világot. Első lépésként ez a búvárok, a merülés szerelmesei és azok számára valósul meg, akik ezzel a világgal intenzíven foglalkoznak" - nyilatkozta Benjamin Roth, a Reef Interactive ügyvezetője.

Az alapszoftver ingyenes, viszont minden merülési helyszín térképéért 10 eurót kell fizetni. Amennyiben valaki több térképet tölt le, akkor kedvezményt kap. Az első visszajelzések pozitívak, a búvárok úgy érzik, hogy már voltak a helyszíneken és a 3D térképek jobb tájékozódást és merülési élményt, valamint nagyobb biztonságot jelentenek a számukra. A jövőben térképeken megjelenhetnek a víz alatt található barlangok és szurdokok is, emellett a cég munkatársai szeretnék felfedezni azokat a helyeket, ahol korábban még senki sem merült le, így legalább virtuálisan és 3D-ben lehetne interaktív merüléseket végrehajtani.


A Reef Interactive létrehozásának ötlete néhány évvel ezelőttről származik. Claudia Bruckschwaiger búvár és 3D tervező a fejébe vette, hogy a jelenleginél sokkal jobb lehetőségeknek is létezniük kell a merülési helyek feltérképezésére és a kézzel készített víz alatti térképek kiváltására. Először a Vörös-tengerben kezdte feltérképezni a merülőhelyeket, a munkában segítségére volt Stefan Bachmann búvár és kutató is, nekik sikerült létrehozni a valódi mérési adatok segítségével az első interaktívan megjelenített zátonyokat. Roth 2013-ban csatlakozott a projekthez.

Az elmúlt években számos befektetőt találtak, de bőven van még feladatuk. Elsősorban a szonáros technológiák területén akarnak a közeljövőben előrébb lépni és a partnereikkel közösen akár saját hardvereket is kifejlesztenének. A valódi adatok vizuális megjelenítésére a Unity platformot alkalmazzák, mert úgy vélték, hogy ez a játékmotor kínálja erre a célra a legjobb lehetőségeket. A jövőben a projekt környezetvédelmi célokra is hasznos lehet. Már most is vannak megkeresések civil szervezetektől és a National Geographic is érdeklődött a fejlesztés iránt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #6
    Főleg, ha a társ ugyankkora palackkal, hasonló iramban és felfogással fogyasztja a levegőt...(akkor már csak a mellényből szívhatod) :-D
    Meg ne adj isten, ha egyenlíteni kell...
  • TomecK #5
    Persze, az a szabály, hogy 50 bar nyomásnak lennie kell mikor felérsz a hajóra. Tehát ennél kevesebbel nem jöhetsz ki. De ha látok 2 tigris cápát és nézegetni akarom őket, akkor tényleg életbe lép az utolsó csepp levegő felhasználása is :). Ott a társ attól lehet nyúlni :).
  • Ender Wiggin #4
    "Oké, meddig maradunk lent ? Ameddig van levegő."

    Ez azért elég meredeken hangzik (és szerintem minden szervezetnél szabályellenesnek is)...:-)
  • TomecK #3
    Sok értelme nincs, csak jól néz ki. . . Kezdő búvárok nagyon szeretik, nézegetni, meg mutogatni. Merülési terv kb. felesleges ilyen helyekre (max. spéci mentő/régészeti/munka merüléskor tudom elképzelni). Pár száz merülés után már megvan a rutin. Az ember gyorsan megtudja a határait, és megtanulja mik a játékszabályok.

    A mi merülési terveink valahogy így néznek ki: Mikor megyünk ? Most. Oké, meddig maradunk lent ? Ameddig van levegő. Oké, akkor go.

    ui.: Persze teljesen ismeretlen helyen, ismeretlen emberekkel máshogy néz ki a dolog, de a fent látható vörös tengeri helyeket már mind láttam vagy 4-5x-ör.
  • Ender Wiggin #2
    jó ötlet, de azt nem hiszem, hogy PC (tablet, telefon) kell ahhoz, hogy merülési tervet csináljon az ember (már a lényegi részt tekintve, hogy meddig maradjon milyen mélységben)...
  • TomecK #1
    :) Ismerem a srácokat akik készítették, jókat merültünk együtt ezeken a helyeken. Meg is van a PC-s verziója a proginak.