Berta Sándor

2030-ban jöhetnek a mindenhol önállóan közlekedő autók

A Daimler szerint fokozatosan valósulhat meg az áttörés, míg a Harman szerint nem kell fenyegetésnek tartani az Apple és a Google autófedélzeti rendszereit.

Ralf Herrtwich, a Daimler önálló vezetési csoportjának vezetője elmondta, hogy 2020-ra már olyan sorozatban gyártott gépkocsijaik lesznek, amelyek önállóan fognak közlekedni az autópályákon. A menedzser hozzátette, hogy a vezető nélküli járművek megvalósításánál körülbelül ugyanott tartanak most, mint amikor az emberek rájöttek, hogy lovak nélküli szekereket is létre lehet hozni.

A drágább modellekben már most is vannak kiegészítő rendszerek, például a követési távolság és a haladási sáv betartására figyelő megoldások, parkolási asszisztensek és dugókban segítséget nyújtó alkalmazások. A következő években azonban ők és más gyártók is további olyan rendszerekkel fogják felszerelni a sorozatgyártású autóikat, amelyek számos útszakaszon a vezető beavatkozása nélkül tudnak majd közlekedni. Ezek először az autópályákon, később a főutakon fognak megjelenni. A városok ugyanakkor sokáig tabunak számítanak majd a "szellemkocsik" számára. Herrtwich azzal számolt, hogy az első önálló közlekedésre képes járművek csupán 2030-ban jelennek meg a településeken.

A szakember hangsúlyozta, hogy az első önállóan közlekedő autók a prémium kategóriában lesznek elérhetők. A technológia megfizethető lesz, 2000-4000 euróba fognak kerülni a rendszerek. Az ár attól függ, hogy mennyire önállóan közlekedő modellt akarnak majd az emberek. A Daimler jelenleg 20 tesztkocsit üzemeltet Németországban és az Amerikai Egyesült Államokban. A fő elvárás az, hogy a robotjárművek biztonságosabbá tegyék a közúti közlekedést. Olyan autókra van szükség, amelyek az emberi vezető előtt felismerik az akadályokat és a többi közlekedőt, ezáltal ugyanis sok baleset elkerülhető lenne. Napjainkban a közúti balesetek 90 százaléka vezethető vissza vezetői hibára.

Herrtwich szerint nem jelent problémát a gépkocsik szenzorokkal, kamerákkal és radarokkal való felszerelése, azért, hogy felismerjék a közlekedés többi résztvevőjét és bizonyos helyzetekben elkerülhessék őket. Sokkal nagyobb gondot jelentenek a lámpák, illetve az, hogy egy nagyobb kereszteződésben több lámpa is van, ugyanis a rendszerek nehezen birkóznak meg azok jelzéseivel. A szakemberek azt gondolták, hogy ezt a feladatot sokkal könnyebben megoldhatják, de most elismerték, hogy még nagyon is sok dolguk van.


David Slump, a Harman ügyvezető alelnöke és az autós szolgáltatásokért felelős elnöke azt hangsúlyozta, hogy az Apple CarPlay és a Google Android Auto nem fenyegetik az üzletüket és a jövőben sem fogják leváltani a személygépkocsikban jelenleg alkalmazott fedélzeti rendszereket. A Harman többek között az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz számára szállít fedélzeti szoftvereket. Slump úgy vélte, hogy a CarPlay és az Android Auto csupán kiegészítik majd a mostani megoldásokat, ami részben annak is köszönhető, hogy ezek a programok jóval több funkciót kínálnak, mint az Apple és a Google fejlesztései.

A menedzser kiemelte azt is, hogy egyetlen gyártó sem kötelezné el magát kizárólag egy fedélzeti rendszer mellett, még akkor sem, ha az minden járműfunkciót támogatna. Ehelyett ugyanis az integráció választásával megmarad az esély arra, hogy több rendszert is elérhetővé tehessenek az ügyfeleiknek. A Harman Automotive esetében a saját platform teszi ki a teljes rendszer körülbelül 70 százalékát, a fennmaradó 30 százalékot pedig a gyártók használhatják ki. A cég pontosan tisztában van azzal, hogy az olyan társaságok, mint az Apple vagy a Google sokkal rövidebb fejlesztési ciklussal dolgoznak, mint az autóipari vállalatok, az ő esetükben ez az idő kereken 2 esztendő.

Slump közölte, hogy tökéletesen megérti, hogy a fiatalabb felhasználók, akik megszokták a korszerű táblagépek és okostelefonok sebességét nem teljesen elégedettek a mostani járműfedélzeti szoftverekkel. Fontos ugyanakkor, hogy az autóiparban teljesen más feltételeknek kell megfelelniük az egyes alkatrészeknek, amelyeket akár több ezer alkalommal is tesztelnek. A menedzser végül leszögezte, hogy 2020-ra már minden új személygépkocsiban meg fognak jelenni a fedélzeti szoftverek. Az olcsóbb járművekbe egy, a drágábbakba több kijelző kerülhet. A prémium kategóriás autókat emellett intelligens vezetősegítő rendszerek és új kezelési lehetőségek - például a gesztusvezérlés - jellemzik majd.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #26
    Na az a kedvencem. Idióta persze bekapcsolt mobillal jár mindenhova, de már most aggódik azon, hogy jujj, harminc év múlva tudni fogják merre jár.

    Meg jajj, meg fogják mondani, hogy hova menjen. Ma talán nincs idézés, kötelező szolgálat, börtön, háziőrizet? Amikor ilyeneket leír, akkor a baromja tényleg azt hiszi, hogy le akar menni a nagymamához és a gonosz hatalmak direkt egy másik nagymamához fogják vinni az ő szuperfontos seggét?
  • Omega #25
    A sebességhatárokat megnövelhetnék viszont, ha már gép nem téved.
  • fonak #24
    Azért az igaz, hogy így a hatóság tudni fogja merre jársz éppen, vagy merre jártál a múltban. Mondjuk most is lekérheti a cellainfókat, de nem kötelező bekapcsolt mobillal járkálni. Mondjuk autózni sem :)
  • M2 #23
    "kiveszik a kezükből az egyik legfontosabb eszközt, ami a mozgási szabadságukat biztosítja"

    A bicajom? :-)

    "az automata autó a távolból (is) irányítható, arra, amerre akarja a hatalom, úgy, ahogyan akarják"

    Milyen hatalom, ember!? Demokráciában ha ilyen eset történne, másnap óriási botrány lenne az adott cég robotautói körül. Diktatúrában meg nem teljesen mindegy, hogy lefejeznek vagy az autóval nyírnak ki?

    Te most a konyhakések élezése ellen érvelsz azzal, hogy mennyi borzasztó dolgot lehet véghezvinni egy éles konyhakéssel. Teljes sötétség.
    Utoljára szerkesztette: M2, 2015.03.09. 08:52:42
  • fonak #22
    Azért nem kell fosni, messze még az olyan robotautó, amelyik pl. a magyar utakon elboldogulna. Nem beszélve mondjuk az indiai, kínai forgalomról. :)
    A google self-driving carja is félig-meddig kamu volt, annak ellenére, hogy az amerikai utak és forgalom szinte steril környezet ahhoz képest, ami akár csak nálunk van, számos problémával nem tudott megküzdeni, pl. még a vizes úttest is teljesen összezavarta. Csak ezt nem hirdetik.
  • Papichulo #21
    Ergo te azt szeretned, hogy mindenkinek csak azokat a szabalyokat, torvenyeket kelljen betartania, ami szamara szimpatikus az adott pillanatban... csodalatos egy tarsadalom lenne a tied :)
  • TomecK #20
    Költözz faluba, mobilt kapcsold ki, akkor talán nem fog irányítani senki. Ne dolgozz ne járj, munkába, mert ott meg a főnök van. Ne tégy semmit és úgy lesz a legjobb nekünk.
  • halgatyó #19
    Egyik automata autós cikk a másik után. Hátha elfáradnak az ellenzők.
    Az embernek megáll az esze. Ennyi lelkendező félagyút nem sok helyen lehet látni. Lelkendeznek azon, hogy kiveszik a kezükből az egyik legfontosabb eszközt, ami a mozgási szabadságukat biztosítja.

    A lelkendezők vajon mikor fognak azon is lelkendezni, amikor a választások idején egy automata húzkodja majd (majd???) helyettük az X-eket? Vagy a feleségüket választja ki helyettük valami szar dögb**szó gép?

    Ábrándoznak erről az átkozott szarról, amelyik majd szolgai módon betartja az összes istenverte átkozott 30-as meg 20-as táblát, amiket feleslegesen raknak ki lépten-nyomon, meg az összes fölösleges, SEMMILYEN balesetvédelmet sem szolgáló agyaszar közlekedési szabályt.

    Ilyen, helyettünk döntő, szemeteket fejlesztenek, MIKÖZBEN MÉG EGY ÉJJELLÁTÓ, NEM VAKÍTHATÓ ESZKÖZT SEM SZERELTEK EGYETLEN AUTÓBA SE!! Ebből is látható, hogy mire megy ki ez az egész.
    A 15. hozzászólásból kimaradt egy igen fontos pont, legyen ez az ötödik: az automata autó a távolból (is) irányítható, arra, amerre akarja a hatalom, úgy, ahogyan akarják.

    Egy napi példa: legyen egy 10 méteres szakasz, amelyen a házam elé tudok beállni, de amely egyirányú (természetesen a másik irányba, és természetesen FELESLEGESEN, mert óránként jönk ki onnan 5 autó. Mit csinál a normális ember? Körülnéz, nem jön autó se, nincs a közelben trafihuszár se (rongyőr), hát gyorsan becsusszan. Mit csinál a robotautó? Szépen megkerüli a fél világot.
    Másik napi példa: megrakott autóval beáll az ember a háza elé mondjuk este, amikor nem kell közterületes izétől tartani, és kipakol, felpakol cipekedik, aztán odébbáll. Mit csinál a robotautó? NEM áll oda. Szombat este se. Cipekedj csak 200 méterről!
    Lehetne még sok példát írni.
    Rohadjon meg, aki ezt a roboautó szemétséget ránk erőszakolja!
  • M2 #18
    1 és 2 ugyanaz, majdnem a 3 is.
    4 meg teljesen megváltoztatja a közlekedést (például fékezés nélkül jutunk majd el A-ból B-be).

    Óriási előny lesz még, hogy nem kell saját autó. Rendelsz egyet és 2 perc múlva ott van, télen is befűtve, tisztán...
    Egy hatalmas gazdasági pazarlásnak vet majd véget.

    Városok képe is teljesen meg fog változni. Mennyi közteret foglalnak le most a parkoló autók?
  • M2 #17
    Azt azért mindenki jól érzi, hogy amit írsz az csak átmeneti időszak lesz. Később az ember lesz a rendszer leggyengébb láncszeme és le fogják tiltani a közúti vezetésről. Esetleg egy-egy üres útszakaszon átengedi majd a robot az autó vezetését - látszólag persze.