Berta Sándor

A streamingcégek felnyomják a filmek árát

A Netflix csupán néhány hónapja jelent meg Európában, de az előállítási költségeken máris érezhetők a változások.

Jelenleg a fizetős televíziók piacán még a lineáris használat a meghatározó, azaz az emberek azt nézik, amit vetít a prémium csatorna. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók a programok 97-98 százalékát hasznosnak találják, de ez az arány lassan csökken. Olyan ez, mint a gyerekek és az adventi naptár esetében: az egyik gyerek szép sorban fogyasztja el a naptárban elrejtett, ajándékba kapott csokoládékat, a másik viszont csak a neki tetsző édességeket akarja kimazsolázni.

Elsősorban a Sky csatornái sínylik meg a Netflix, a Watchever és más videoplatformok megjelenését az európai streamingpiacon. Az új piaci szereplők miatt drágul a sorozatok és a filmek sugárzási költsége. Hannes Heyelmann, a Turner Broadcasting európai menedzsere kijelentette, hogy a Netflix, a Watchever és a többi cég megjelenése már észrevehető a sugárzási költségek növekedésében. Ennek oka, hogy a fizetős televíziós szolgáltatóknak az erős verseny miatt muszáj exkluzív tartalmakat kínálniuk és sokkal tovább kell birtokolniuk a televíziós jogokat. Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy a különböző alkotások nem válnak olyan gyorsan elérhetővé a szabadon fogható televízióadókon vagy DVD-n.

Fontossá vált a saját márkák létrehozása mind a filmek, mind a sorozatok területén. Heyelmann elmondta, hogy jelenleg öt sorozatban vesznek részt társproducerként és egy sorozatot pedig ők maguk készítenek. Susanne Aigner-Drews, a Discovery Networks képviselője azt hangsúlyozta, hogy az exkluzivitás drága: ők évente 1,4 milliárd eurót fordítanak tartalmakra és 20 csatornájuk van. A műsorszolgáltatók számára alapvető probléma, hogy nemcsak a jogdíjak növekednek folyamatosan, hanem a gyors beszerzés és a szinkronizálás költségei is komoly költségtényezőt jelentenek.

A Netflix szeptemberben indult el Németországban, majd kiderült, hogy már magyar nyelvű alkalmazottat keres, aki ért a tartalmak lokalizálásához, vagyis vélhetően a magyarítás megszervezésével kellene foglalkoznia. Reed Hastings, a cég alapító-vezérigazgatója szerint a klasszikus televíziózás körülbelül 20 éven belül el fog tűnni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • SirBubu #3
    ez a beszéd!

    végre valaki, akivel közös párhuzamos univerzumban élek ;)
  • MasterMason #2
    Meg amúgy is, kit érdekelnek a sorozatok, még annyi interaktivitás sincs bennük mint egy vasgolyóban. Tisztességes ember nem sorozatot néz hanem valamelyik interaktív játékkal játszik, kalandorként, katonaként, vagy egyéb szerepekben él egy párhuzamos világban.
  • zola2000 #1
    "Kit érdekel a netflix, chrunchyroll, viki.com stb mikor a warez oldalon ugyanaz van ingyé? "