SG.hu

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Kiadó: Focus Home Interactive
Fejlesztő: Frogwares
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo E4600 2,4 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5200+ processzor, Nvidia GeForce 8600 GT vagy ATI Radeon HD 3850 grafikus kártya, 2 GB RAM, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz-es vagy AMD Phenom 9600 Quad-Core processzor, Nvidia GeForce GTX 460 vagy ATI Radeon HD 5830 grafikus kártya, 4 GB RAM, 10 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: The Testament of Sherlock Holmes, Sherlock Holmes Versus Jack the Ripper
Kategória: kalandjáték

A legújabb Sherlock Holmes-játékban nem egy ismert bűnözővel találjuk szembe magunkat, hanem több kisebb ügy megoldásában lehetünk a híres nyomozó segítségére. Tesztünkből kiderül, hogy miként sikerült a Sherlock Holmes: Crimes & Punishments.

A Frogwares által jegyzett Sherlock Holmes-sorozat a kétezres évek eleje óta mondhatni rendszeres időközönként megörvendeztet minket újabb és újabb epizódokkal, amelyeknek köszönhetően rengeteg rejtélyes történetet göngyölíthettünk fel a híres nyomozó oldalán. A számtalan izgalom mellett ráadásul a franchise hihetetlen fejlődésen ment keresztül a legelső, Sherlock Holmes: The Mystery of the Mummy című rész óta, hiszen akkoriban a fejlesztők még a klasszikus point and click, illetve tárgykeresős kalandjátékok rajongóinak igényeit szerették volna kielégíteni.

Az évek során, de főként a 2006-os Sherlock Holmes: The Awakened óta azonban a műfaj tekintetében óriási változások történtek, hiszen a 2D-s megvalósítás után az alkotók elkezdtek a térben gondolkozni. Első próbálkozásuk még elég esetlen volt – nem hiába érkezett hozzá két év múlva egy teljes újragondolás –, de minden egyes újabb felvonással közelebb kerültek ahhoz az eredményhez, amit közel 10 évvel ezelőtt álmodtak meg először. A 2012-ben megjelent The Testament of Sherlock Holmes már közel tökéletes volt ebben a tekintetben, azonban a rajongók garantáltan csak a legújabb epizódban érezhetik majd először azt, hogy a Frogwares csapata valami nagyot és emlékezeteset alkotott.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A Sherlock Holmes: Crimes & Punishments egyik legnagyobb érdekessége, hogy főhősünk a korábbi részekkel ellentétben most nem egyetlen nagy bűntényben nyomoz, de még csak nem is egy ismert bűnöző aktáinak végére akar pontot tenni. A játékban ugyanis hat, egymástól független bűneset kapott helyet, amelyek által a végeredmény egy kicsit olyan hatást kelt majd, mint a Telltale Games epizodikus kalandjai, annyi különbséggel, hogy itt egyszerre kapunk meg minden felvonást. Az egyes sztorik önmagukban is nagyon jól megállják a helyüket, egyet sem lehetne kiemelni közülük, hiszen mindegyiket olyan stílusban alkották meg, hogy az maradéktalanul illeszkedjen Arthur Conan Doyle legendás műveihez, illetve a 19. századi London sajátosságaihoz.

Nem lesz hiány a rejtélyes gyilkosságokból, a furcsa eseményekből, az állatias bűncselekményekből, a hiányzó bizonyítékokból, a gyanús karakterekből, a misztikumokból, valamint a rendkívül összetett, gondolkodást igénylő bűnesetekből sem. Mind a hat történet felgöngyölítéséhez rengeteg odafigyelésre lesz szükségünk, ezenfelül pedig bizonyos szintű logikai érzékre, illetve nyelvtudásra is, hiszen a történet, a szereplők vallomásai, de természetesen az egyes fejtörők is gyakran megkövetelik, hogy értsük a történetet, ne csak találomra válogassunk a lehetőségek között.

Amennyiben tehát túltettük magunkat azon a tényen, hogy a kutyából most sem lett szalonna, érdemes beletörődni abba is, hogy bár a Sherlock Holmes: Crimes & Punishments tartalmaz kellemes újdonságokat és meglepetéseket, összességében a játékmenet terén sem tér el túlzottan közvetlen elődjétől. Ennek megfelelően a nyomozó továbbra is a Baker Streeten éli nyugodt mindennapjait, morcos takarítónőjével, valamint hűséges kutyájával, és epekedve várja, hogy kollégája – avagy Dr. Watson – hírt hozzon a Scotland Yardról egy újabb rejtélyes bűnesetről.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Amennyiben a bűntény adott, a nyomozó oldalán azonnal elindulunk a helyszínre, ahol kezdetét veszi a tényleges kaland, illetve konkrétan egy 19. századi nyomozás tortúrája, amihez Sherlock Holmes mellett nem csak egy jegyzőkönyvre és egy tollra lesz szükségünk, hanem többek között agyafúrtságra és lexikális tudásra is. Az esetek jelentős többségében a helyszínen a nyomok felkutatása, megvizsgálása és elemzése, valamint eközben a szemtanúk kihallgatása történik. A legtöbb nyomot megfoghatjuk, megforgathatjuk, egyszóval alaposabban is szemügyre vehetjük, miközben folyamatosan jegyzetek kerülnek kis noteszünkbe, hogy átláthassuk a bűncselekmény körülményeit.

Bizonyos tárgyakat magunkkal is vihetünk, de előfordul, hogy rekonstruálnunk kell a bűneseteket. Mindez általában kissé bugyuta mini-játékokkal történik, ami igaz például a nyomok analizálására vagy a kutakodásra is, amelyek gyakran magas nehézségi szintet képviselnek, de aggodalomra semmi ok, egyetlen gombnyomással átugorhatjuk őket, ha éppen nincs türelmünk a megoldáson morfondírozni.

A bizonyítékok megvizsgálása azért is nagyon lényeges, mert a bűneset fontos részleteinek kiderítése mellett könnyedén szembesíthetjük velük a szemtanúkat, illetve a lehetséges tetteseket. Ez a Sherlock Holmes: Crimes & Punishments másik élvezetes része, hiszen bár a fejlesztők meg sem próbáltak felérni a példaértékű L.A. Noire-hoz, de a beszélgetések, illetve a közben alkalmazható interakciók így is élethűek, érdekesek lettek. Miután ugyanis kérdések által a kiválasztott személy felvázolta számunkra a történetet a saját nézőpontjából, a bizonyítékok, illetve a rajta megtalálható árulkodó nyomok – például sérülések – által megállapíthatjuk, hogy valóban az igazat hallottuk-e, vagy sem. Ha van a birtokunkban sorsdöntő bizonyíték, akkor emberünket sarokba szoríthatjuk vele, de meg is gyanúsíthatjuk!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Ez a játék egyik nagy újdonsága, miszerint ha téves következtetéseket hozunk, akkor sem ér véget a történet, mindössze sokkal nehezebben, döntéseink súlyát a vállainkra eresztve élhetjük át a cselekmény fennmaradó részét. Természetesen a fentiek említésével még csak a felszínét kapargattuk annak a sok lehetőségnek, amit alkalmazhatunk majd a legújabb Sherlock Holmes-játékban. Példának okáért szabad bejárásunk lesz a helyi rendőrségre, ahol gyakran újabb nyomok és gyanúsítottak várnak ránk az ügy kapcsán, saját otthonunk pedig egyfajta kutatólaborként működik majd, ahol mini-játékokkal analizálhatunk bizonyítékokat, könyvtárunkban kutakodhatunk összefüggések után, vagy álruhába bújhatunk annak érdekében, hogy több információt szedjünk ki valakiből.

Mindez az aprólékos, logikus és egészen összetett mechanika adja a Sherlock Holmes: Crimes & Punishments szerethető mivoltát, ami természetesen még nem jelenti azt, hogy a Frogwares tökéletes munkát végzett volna. Noha a játékmenetbe valóban nehezen lehetne belekötni, azonban a megvalósítás hagy maga után kívánnivalót, így a fejlesztőkre jellemző hiányosságok ezúttal is megkeseríthetik az életünket, elég csak a nehézkes irányításra, vagy a karakterek bugyuta animációira gondolni. Idegőrlők továbbá a helyszínek közötti állandó és rövidnek sem nevezhető töltési idők, amelyek mellett igencsak komoly hiányérzetünk lehet például azért, mert Londont még mindig nem tudjuk szabadon bejárni és felfedezni, holott korábban a fejlesztők már tettek ilyen irányú lépéseket. Ezúttal azonban csak közepes méretű bűnügyi helyszínek vannak, amelyek legalább nagyszerűen festenek!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Habár a Sherlock Holmes: Crimes & Punishments az Unreal Engine 3 grafikus motort használja, de amennyiben még mindig olyan elképesztő dolgokat lehet kihozni ebből a technológiából, mint amit itt megtapasztalhattunk, akkor nem is tűnik annyira fontosnak a generációváltás. A végeredmény ugyanis szó szerint elképesztően gyönyörű és részletes lett, határozottan az egyik legszebb játék, amit erre a grafikus motorra írtak, és bár hiányosságok akadnak – például az animációk vagy az egyes karakterek arcának ábrázolása tekintetében –, amikor először megpillantjuk Sherlock Holmes lakását, néhány másodpercig garantáltan csak nézelődünk majd a csodálatos környezetben.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A játék kezelőfelülete ugyan igencsak összetett, hiszen nagyon sokféle formában tudunk interakcióba lépni a nyomokkal, a szemtanúkkal, illetve a gyanúsítottakkal, azonban ez szerencsére nem ment az átláthatóság rovására. Az irányítás azonban gyakran így is elég nehézkes, válasszuk akár a belső, akár a külső nézetet. A Frogwares valamiért évek óta képtelen egyről a kettőre jutni Holmes gördülékeny terelgetésével kapcsolatban.

Játszhatóság: Sherlock Holmes kalandjaiból – főként ilyen minőségben – sosem elég, éppen ezért a 12-14 órányi történet ennek fényében egy kicsit talán kevésnek tűnik, de a valóságban bőven elegendő, arról nem is beszélve, hogy az újrajátszhatósági faktor is magas, hiszen egy-egy bűncselekményt többféleképpen oldhatunk meg, illetve a rossz következtetések érdekes mellékvágányokra terelhetnek minket. Többjátékos mód értelemszerűen nincs, és jelen esetben hiányérzetünk sem lesz emiatt!

Intelligencia, nehézség: Mivel a kihallgatottak nem reagálnak dinamikusan döntéseinkre – ergo nem léteznek véletlenszerű események a játékban –, a mesterséges intelligencia nem sok vizet zavar. A nehézség azonban sarkalatos pont, hiszen több esetnél is felmerülnek majd logikátlanságok, vagy olyan mini-játékok, amelyek nem feltétlenül egyértelműek. Szerencsére ezek száma elenyésző, de elég csak egyszer elakadni ahhoz, hogy felforrjon a vérünk, és elmenjen a kedvünk az eset további megismerésétől.

Hangok, zene: A szinkronok összességében rendben vannak, a hanghatásokkal sincs különösebb baj, azonban a zenék terén elég semmilyen, mondhatni üres és hiányos a végeredmény, holott a 19. századi Londont rengeteg korhű dallammal dobhatták volna fel az alkotók.

Összegzés: A Sherlock Holmes: Crimes & Punishments hibái és hiányosságai ellenére is minden kétséget kizáróan a sorozat eddigi legjobb és legreprezentatívabb epizódja lett, amelyben végre valóban úgy érezhetjük magunkat, mint egy valódi, 19. századi nyomozó. Az érdekes bűntények, az összetett játékmenet és a csodaszép látvány miatt feltétlenül érdemes tenni vele egy próbát, ha pedig neked már a korábbi részek is tetszettek, akkor most gyűjteményedbe illesztheted az utóbbi évek egyik legjobb nyomozós kalandját!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!